Kell egyáltalán?
Mikor megoldható nélküle egy esküvő:
Egy kisebb létszámú esküvőn nem feltétlenül szükséges ceremóniamester vagy vőfély. 15-25 fő esetében akár ti magatok is koordinálhattok mindent. Természetesen mindig jó, ha van egy segítő kéz.
Tapasztalatom az, ha nincs egy koordinátor, elúszhat a rendezvény, mi több, a pincérek és egyéb éttermi dolgozók sem fogják tudni mikor mi következik, nem hogy a násznép!
Ceremóniamester kontra vőfély
Szép hivatás, ha valaki jól csinálja.
A ceremóniamester vagy vőfély feladata, hogy köszöntse a vendégeket, hogy bejelentse, milyen program következik, vagy a fotózás alkalmával összeterelje a násznépet, stb.
De akkor mégis miben különböznek?
Megjelenési stílus:
A vőfély általában népies ruhát visel, legtöbbször fehér inget, fekete mellényt, bokrétás kalapot, és nála van az elengedhetetlen, szalagokkal díszített vőfélybot.
Kifejezésmód:
A vőfély általában verses rigmusokban beszél, rímekbe szedve hívja ki a menyasszonyt, vagy szolgálja fel az ételt, mindezt néha tréfával fűszerezve, ami olykor csipkelődő, olykor pikáns.
A ceremóniamester viszont egy öltönyös, a párt kimondottan jól ismerő műsorvezetőhöz hasonlítható. Az esemény lebonyolítását tekintve, ha rímekben is beszél, a nyelvezete lényegesen modernebb.
Játékok kialakítása:
A vőfély általában népies elemeket felhasználva, régies arculattal vezet végig különböző játékokat. A ceremóniamester is használhat „jól bevált” játékokat, viszont merőben újakat is bedobhat és nem annyira röghöz kötött a játékstílusa.
Fontos megjegyeznem, hogy olyan személyt érdemes választani, akivel összhangba tudtok kerülni. Ebben az esetben oldottak vagytok a társaságában és megbíztok benne. Sajnos minden pár magára van hagyva a döntésben…
Rossz megoldás nincs, hiszen mindkét szerepkör óriási felelősséggel jár. Véleményem szerint a vőfély és a ceremóniamester is képes színvonalas produkciók előadására, a násznép megnevettetésére és igazán különleges esküvő levezénylésére. A legapróbb részletbeli különbség maga az egyén a szerep mögött.
A ceremóniamesteri szolgáltatás megítélése
Magánvélemény
Ha a kóklereket nem vesszük számításba, akkor igen is megdolgozik a ceremóniamester a pénzéért. Aki csak az esküvőn találkozik vele, az nem tudja, mennyi munkaórát kell belefektetni egy-egy rendezvénybe.
Vegyük górcső alá a CM munkáját:
· Folyamatos jelenlét a közösségi médiában
· Blog írás és szakmai napokon való részvétel
· Önképzés és folyamatos tanulás valamint trendelemzés
· Hirdetési költségek, média és kiállítási költség
· Személygépjármű fenntartása és karbantartása
· Vállalkozási adóterhek fizetése az esküvői szezonon kívül is
· Esküvői ruhák és cipők vásárlása, mosása stb.
· Telefon és internet költségek
· Esküvői kellékek költsége (pl. új játékelemhez szükséges dolog vagy egy új mozdonysapka)
· Egyéb speciális költségek, amit kihagytam
Látjátok még el sem kezdődött a veletek való egyeztetés és mennyi mindent csinál egy CM, persze hozzáteszem ez a szakmájában kiváló más szolgáltatóra is igaz! Hiszen egy dekoratőrnek / fodrásznak / manikőrösnek / pedikűrösnek folyamatosan nézni kell az új trendeket. A DJ vagy a zenekar sokat gyakorol és újabbnál újabb dalokat komponál, hogy csak pár dolgot említsek.
Persze gondolhatjátok, ezt kit érdekel, de mint, minden más szolgáltatásnál ezeket is figyelembe kell venni. Vagy azt gondoljátok, egy bolt villanyszámláját nem Ti fizetitek meg? Dehogynem…
Nos, elérkezett a pont, hogy vagy Ti írtok vagy a CM ír nektek. Mi történik?
Munkaórát öl abba, hogy nektek ír és ebből ő nulla, azaz 0 Ft-ja van. Sok esetben választ sem kapunk egy-egy megkeresésre, persze aki komolyan veszi a szakmát az nem sértődik meg ezen, hiszen verseny van.
Tisztelet a kivételnek akad jó pár esküvőre készülő emberke, aki tisztességesen válaszol és kedves elutasító levelet/ üzenetet küld. Higgyétek el megértelek Titeket, ha kaptok 130 üzenetet és nincs kedvetek százharmincszor válaszolni. Azonban gondoljatok bele, hogy a „vonal végén” egy másik ember van, aki feltételezem, hogy valamilyen formában érdeklődik az esküvőtök iránt.
Jogosan mondhatjátok, hogy van olyan szolgáltató, aki csak bemásolja a sablon szöveget aztán vagy írtok rá vagy sem. Ez rendben van, nem is ezekről a szolgáltatókról beszélek. Lehet ők már belefáradtak a szélmalomharcba vagy egyszerűen ezt a marketing stratégiát folytatják. Nem tudom, csak feltételezem, ezért is magánvélemény ez a rész!
Visszatérve, tehát elkezdtek üzenetet váltani, majd ezt követően személyes vagy online találkozóra kerül sor. Ez is a legtöbb szolgáltatónál ingyenes, nálam is. Itt megbeszélitek a legfontosabb dolgokat, iránycsapást mutat a CM. Azaz szakmai tudását adja át nektek! Ennek is van ám értéke hölgyeim és uraim, nem csak az együtt töltött időnek.
A személyes és online találkozók mellett email váltásra és ötletelésre szánt idővel is számolni kell. Ezek megint komoly munkaórák.
Egy kiváló CM biztos, hogy külön gyakorol mindegyik rendezvényére, ami nem csak fárasztó, de időigényes is:
· meg kell írni a speciális szövegeket
· fejből kell tudni nem csak a menetrendet, de a felkonferálásokat is és az egyéb speciális irományokat.
· igény esetén újra és újra találkozókra kell menni
· speciális esetben esküvői helyszínbejárás is történik
· a többi szolgáltatóval is olykor egyeztetni kell
Egy kis önmarketinget engedjetek meg: Én mindegyik esküvőre külön készülök, külön Pár specifikus szövegeket írok, amiket megtanulok. Semmit sem olvasok lapról, kivéve a fényképezéshez szükséges menetrendet.
Számomra vicces, ha valaki a „kocsis játék vagy a bába játék szövegét lapról olvassa”. Miért? Mert egy tanár sem a könyv lapjait olvassa fel a diákjainak.
Lezárva ezt a gondolatmenetet, lehetséges, hogy valamit kihagytam, de még mindig nem vagyunk az esküvő Napján.
A Nagy Napotok előtti két hétben még simán lehetnek változások, akár az utolsó este is! Ha nagyon laza a Pár, akkor az esküvő előtti este érkezik meg x információ, vagy épp akkor kell megszerkeszteni a kvízt. Ez megkövetel egyfajta rugalmasságot a CM-től!
Hogyan néz ki az esküvő előtti utolsó pár nap?
· gyakorlás a Nagy Napra
· anyagok kinyomtatása
· fodrász és smink
· pedikűr és manikűr
· ruha és cipőtisztítás
· autómosás és vagy karbantartás
· utolsó egyeztetés szükség esetén a többi szolgáltatóval
Végre elérkeztünk az esküvő napjához. Az esemény előtt nagyjából 30 – 60 perccel már ott van a CM, speciális esetben sokkal hamarabb. Feltérképezi a helyszín, beszél a kulcsemberekkel, ott segít, ahol tud. Amennyiben nincs más teendője fogadja a vendégeket. Lehetséges, hogy gond van a vendéglátóhelynél, például nem működik a sütő és a szerelőnek kell egy óra a javításra. Ez esetben át kell pörgetni a CM-nek, mivel töltse el az időt, hogyan nyugtassa meg a párt, ha egyáltalán szükséges nekik elmondani a dolgot stb. Nekem is volt ilyen esküvőm és hirtelen kellett döntést hoznom, ami befolyásolta az egész esküvő kimenetelét. Szóval szükséges egyfajta rátermettség is a feladatra, ami bizonyos szintig tanulható csak, szerintem!
Nos, a lagzin a teljesség igénye nélkül a teendők:
· folyamatos egyeztetés a szolgáltatókkal
· egyeztetni és nyugtatni a Párt
· koordinálni az A-ból B-be jutást
· válaszolni a násznép ilyen olyan kérdéseire
· elnyerni a násznép tiszteletét
· átnézni a szertartáshoz meg van-e minden
· beszélni a násznép kulcsembereivel, mikor mi van
· megtalálni az összhangot a násznép „ki, ha én nem embereivel”.
· levezényelni az esküvő különböző pontjait
· felkonferálni az eseményeket
· ad-hoc problémákat megoldani
· segíteni a pincérek munkáját (pl. összeszedni a pezsgőspoharakat)
· játszani a násznéppel / Párral
· igény esetén a gyerekekkel is foglalkozni
· a torta behozatalát felügyelni vagy segíteni benne
· hangulatot fokozni, amennyiben nem táncolnak elegen
· átírni fejben az esküvő menetét, ha valami miatt csúszás van
· levezényelni a menyecske/menyasszonytáncot
· ügyelni, hogy a rablás megfelelően működjön
· a bolondmenyasszonnyal megbeszélni a stratégiát
· lebeszélni a násznép bizonyos tagjai az örült ötletekről
· egyedi igényeket teljesíteni
Nos a végtelenségig lehetne sorolni, hogy mennyi mindenre kell felügyelni és irányítani. Lehetséges, hogy a Pár úgy kérte fel a CM-et, hogy direkt keveset szólaljon fel, vagy neki ez a stílusa. Ugyanakkor a CM-nek együtt kell rezegnie a násznéppel, tudnia kell mikor lehet szünet, mikor kell felpörgetni a bulit, nem rángathatja a párt vagy szaladhat oda hozzájuk minden percben, hogy ez így vagy úgy lesz.
Ha a szolgáltatókkal nem működik együtt akkor a fotós / videós lemarad egy-egy eseményről, ami feszültséget okozhat. Ha nem egyeztet a pincérekkel és a leves kihozatala után még tart egy 10 perces „litániát”, akkor szerencsétlen pincér ott áll a forró levessel a kezében feleslegesen, egyre idegesebben.
Amennyiben a zenekarral nem egyeztet, akkor elég furán jön ki, ha egyszer 90 percet aztán 20 percet zenélnek a művészek. Ezekben az esetekben nem is biztos, hogy a CM-re gondol a násznép, hogy „béna…”
Sokáig sorolhatnám még, de csak éreztetni szeretném, hogy mennyire sokrétű és összetett a munka! Nem hiába van szükség olykor a CM mellett esküvőszervezőre is, hiszen a CM sem tud egyszerre két helyen lenni és speciális esetben igény van két-három helyen egy egyidejű koordinációra.
A lagzit egy jó CM nem úgy hagyja ott, hogy hajnal 1-2-3 óra van és lejárt a szerződésem. Amennyiben úgy érzi, hogy rá már nincs szükség, akkor hívja félre a párt. Lehet csúszás miatt éjfél utánra maradt egy játék vagy a násznép igényli, hogy az éjféli menü után is koordinálva legyenek. Egy jó vonatozás, limbózás, szinte elmaradhatatlan party kelléke az esküvőnek, de beszélhetünk a fiúk a lányok ellen táncpárbajról is.
Majd összepakolja a cuccait és hazamegy a CM, ami ismét idő, főleg ha távolról érkezik. Persze van olyan eset, amikor szállást kér, de az másik történet, azonban akkor is haza kell jutnia.
Kérj nyugodtan ajánlatot 🙂